Sidor

söndag 20 december 2015

Klarar du quizzet? Vem är författaren?






Vem har skrivit vad? 

Personerna på bilderna kan vara några av författarna, eller så är de inte det.







1

Kvällen är som en fet, urvattnad sill. Fy fan för sill.
Författare?



2

Den 5 april 1768 anställdes Johann Friedrich Struendsee som den danske konungen Christian den sjundes livläkare, och avrättades fyra år senare.
Författare?






3

Det fanns i nådens år 1845, under dessa år av överflöd och fred, då alla snillets talanger, skönheten och rikedomens håvor tycktes ösas ut över detta Frankrike för en dag, en ung, vacker, förtjusande kvinna, som genom sin blotta närvaro ådrog sig en viss med vördnad blandad beundran av var och en, som såg henne för första gången och varken visset hennes namn eller yrke.
Författare?




 







4

Jag har aldrig sett en sådan sommar. Rötmånadshetta sedan mitten av maj. Hela dagen står ett tjockt töcken av damm alldeles stilla över gatorna och torgen.
Författare?




5

O nej. I denna borgerligt styrda kommun har ingen blivit mördad på länge.
Författare?





 6

Ljus fick brinna hela natten som om de inte behövde spara för något djupare höstmörker. Det längtade så efter att ses och nändes inte sova. Spadar-Abdon begick ett fel i tiden en morgon. Eller när det nu var, sa Didrik.
Författare?




7

Skyler hjälp mig. Skyler jag är så ensam på det här stället. Skyler jag är så rädd det gör så ont, Skyler du tänker väl inte lämna mig på det här hemska stället, eller hur Skyler?

Nio år, tio månader, fem dagar. Det är barnrösten i huvudet som ekar i huvudet på mig.
Författare?



 

O CHRYSTE, it is a grief for me to tell;
HOW manie a nobil erle and valrous knyghte
In fyghtynge for Kynge Harrold noblie fell,
Al sleyne in Hastyngs feeld in bloudie fyghte.
O sea! our teeming donore han thy floude,
Han anie fructuous entendement,
Thou wouldst have rose and sank wyth tydes of bloude,
Before Duke Wyllyam's knyghts han hither went;
Whose cowart arrows manie erles sleyne,
And brued the feeld wyth bloude as season rayne.
Författare?



9
9999999999
Förruttnelse, hasta, o älskade brud,
att bädda vårt ensliga läger!
Förskjuten av världen, förskjuten av Gud,
blott dig till förhoppning jag äger.
Fort, smycka vår kammar -- på svartklädda båren
den suckande älskarn din boning skall nå.
Fort, tillred vår brudsäng -- med nejlikor våren
skall henne beså.
Författare?




10

När jag var sjutton år började mormor att iaktta mig på ett särskilt sätt. Hon letade efter tecken. Jag letade själv också. Jag ställde mig naken framför spegeln och granskade min kropp. Det borde finnas ett tecken. I ögonen eller på huden. Men jag var slät och liljevit som mamma. Ingen kunde se på mig att jag var dotter till en trollkarl.
Författare?